vrijdag 7 juli 2017

D66 ziet kansen voor mobiele datacommunicatie

Drenthe is een prachtige fiets- en wandelprovincie en wil dat ook blijven. Ontwikkelingen op het terrein van mobiele datacommunicatie kunnen hieraan bijdragen. Echter, op dat vlak lijkt Drenthe achter te blijven ten opzichte van andere provincies. D66 Drenthe vraagt middels schriftelijke vragen om helderheid.

Bijna wekelijks worden proeven aangekondigd van toepassingen op het terrein van mobiele communicatie. Geen van deze proeven of pilots vinden plaats in Drenthe. Een gemiste kans, aldus D66 Drenthe. De fractie ziet namelijk veel mogelijkheden op het gebied van mobiele datacommunicatie, zowel voor gebruikers als aanbieders. Om aantrekkelijk te blijven als fiets- en wandelprovincie, maar ook als woon- en werkplek. Hiervoor zijn mobiele toepassingen als geografische informatie nodig. Denk aan het gebruik van apps voor bewegwijzering, achterliggende informatie over de omgeving en informatie bij persoonlijke calamiteiten zijn steeds belangrijker geworden. Ook toepassingen met technieken als Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) kunnen Drenthe nog meer profileren als fiets- en wandelprovincie.

Om dit te realiseren is mobiele dekking een absolute vereiste. Deze dekking is in Drenthe ronduit bedenkelijk. Uit de dekkingskaarten van de mobiele operators blijkt dat Drenthe veel witte vlekken voor mobiel bereik telt. De provincie lijkt als het over zendmasten gaat dus nogal “onderbemast”.

De fractie van D66 daarom heeft schriftelijke vragen ingediend om helder te krijgen hoe Drenthe ervoor staat, of we voldoende kansen benutten en over de rollen, die gemeentes en provincie hierin zouden kunnen vervullen.

Bekijk de schriftelijke vragen (PDF, 56 kB)