vrijdag 12 augustus 2016

Drenthe bruist: festivalseizoen in volle gang

Het festivalseizoen is in volle gang, zo ook in onze mooie provincie. De afgelopen maanden hebben we al kunnen genieten van talloze festivals op het gebied van kunst, cultuur, natuur, gastronomie en meer. Ook de komende tijd is er veel te beleven in Drenthe. En daar zijn wij bij D66 Drenthe ontzettend trots op. Een stevige en creatieve kunst- en cultuursector draagt immers bij aan een open en verbonden Nederland. Een breed festivalaanbod zorgt voor een sterke verbinding tussen inwoners, toeristen en lokale ondernemers.

Drenthe is een natuurrijke, culturele, muzikale en culinaire provincie. Deze eigenschappen uiten zich in een breed aanbod aan evenementen en festivals. Voor jong en oud en voor elke doelgroep. Van het spetterende Holland International Blues Festival in Grolloo tot het innovatieve FestivalDerAa in het Drentse Nationaal Park; keuze is er volop.

“Festivals spelen een belangrijke rol in het versterken van Drenthe als culturele provincie. Op sociaal, maar ook op economisch vlak. Nieuwe initiatieven, prikkelende artistieke producties en innovatieve kunstvormen maken Drenthe aantrekkelijk. En dat is goed voor inwoners en toeristen, maar ook voor organisatoren, artiesten en lokale ondernemers.”

Om aantrekkelijk te blijven als culturele provincie, is het essentieel dat wij ons blijven onderscheiden als bloeiende creatieve sector. Een uitdaging voor bestaande en nieuwe festivalorganisatoren, maar ook voor lokale overheden, voor wie een duidelijke taak is weggelegd om de kracht, vindingrijkheid en creativiteit van Drentse talenten waar mogelijk te ondersteunen.

Investering vanuit de provincie helpt organisatoren in hun doel om een festival van bovenlokale omvang en goede kwaliteit neer te zetten. Dat geldt niet alleen voor grote, gevestigde festivals, maar ook zeker voor nieuwe en kleinschalige initiatieven, die vaak uitblinken als het gaat om innovatie. Groot of klein; elk festival staat en valt met de inzet van vrijwilligers. Lokale mensen die zich elk jaar weer met hart en ziel inzetten, zijn dan ook onmisbaar voor Drenthe als culturele provincie.

Agendatips: festivals in Drenthe
Eén ding is duidelijk: het organiseren van een geslaagd festival is een ware kunst. Een kunst die wij in Drenthe verstaan. Daar zijn de vele festivals die jaarlijks in Drenthe plaatsvinden het bewijs van. Benieuwd welke festivals, evenementen en andere activiteiten er de komende maanden in onze provincie plaatsvinden? Bekijk dan de uitagenda Drenthe (PDF, 250 kB)