zondag 12 januari 2020

Koor en waterstof geven nieuwe energie

Nieuwe energie kregen de leden van D66 Drenthe tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst die op 11 januari gehouden werd in Westerbork. Directeur Rob Castien van het Assense bedrijf Resato vertelde enthousiast over de mogelijkheden van waterstof als energiedrager van de toekomst. Nu is waterstof nog vaak gemaakt uit bv. aardgas, maar door elektrolyse is dit heel goed  te maken samen met windmolens of zonne-energie; groene stroom daaruit kan met waterstof goed opgeslagen en getransporteerd worden. Bij het wegverkeer verwacht hij dat benzine vervangen gaat worden door auto’s met accu’s en diesel door waterstof. In het Noorden rijden hierop al een aantal voertuigen. De infrastructuur voor waterstof is hier de beste van Nederland.

Het New Life Choir uit Groningen gaf een spetterend optreden met een mengeling van Syrische en Nederlandse liedjes. Het koor is in 2015 opgericht toen de leden net gevlucht waren voor de oorlog in Syrië en ze elkaar ontmoetten in een AZC.

Aan het einde toostten de aanwezigen, waaronder traditiegetrouw Kamerlid Vera Bergkamp, op een goed 2020.