vrijdag 6 maart 2020

Uit de Statencommissie 4 maart 2020 PS vergadering bijdrage Henk Pragt

Agio storting NOM en Opheffen van IFNN

We hebben een goede en hectische discussie in de commissie vergadering van 22 januari gevoerd. Naar aanleiding daarvan zijn wij op 29 januari 2020, als Staten bij gepraat door de NOM en de gep. Brink. Daar zijn wij met een goed gevoel van weg gegaan.
Het stoppen met IFNN kunnen wij volgen en steunen.

De middelen die vrij komen komen door de liquiditeit van IFNN over te hebben en in te zetten voor versterking van de liquiditeitspositie van de NOM en de Agio storting vinden wij een logische en te begrijpen keuze.

Maar D66 Drenthe vindt het onbegrijpelijk en een gemiste kans dat er tijdens de informatie bijeenkomst op zich genomen niet duidelijk is gemeld dat er een negatief saldo (van tussen de 6,5 en 8 milj) is bij de NOM die onder andere wordt veroorzaakt door een fonds faillissement. Wanneer wij gevraagd worden voor een speciale bijeenkomst dan mogen wij verwachten dat wij dat we volledig juist worden geïnformeerd. Want wat is de waarde van een speciale bijeenkomst als niet alles gedeeld kan worden.

D66 vindt dat wij als Staten onvoldoende en te laat geïnformeerd zijn over de resultaten en stand van zaken bij de NOM. Voordat wij hier verder op ingaan wachten wij de reactie van de Gedeputeerde af.

Ook met de toelichting aan het begin van deze vergadering begrijpen wij niet dat we opgeroepen worden voor een Informatiebijeenkomst. En dan deze, bij u bekende informatie NIET te delen. Blijft voor ons onbegrijpelijk.