maandag 9 december 2019

Uit de Statenfractie: Statencommissie FCBE 4 december woordvoering Jolet Dingen

Aankoop schilderij Van Gogh door Drents Museum

Het is 1883:

Bij het vallen van de avond verbrandt de boer gewassen. Zien wij rook van verbrand boekweit? Aardappelloof? Onkruid? Vincent van Gogh noemt de boer zelf het ‘Onkruidverbrandertje’.

Mooi dat Vincent voor dit doek voor zo’n gewoon gebruik in Drenthe kiest. Voor D66 is cultuur een inspiratiebron voor iedereen, geen “hobby” of luxegoed voor enkelen. Cultuur en erfgoed kunnen verbinden en onderscheiden. Ze helpen een samenleving om voortdurend op zichzelf te reflecteren.
Samen cultuur beleven geeft sociale samenhang, tussen stad en platteland, maar ook tussen verschillende bevolkingsgroepen. Vertrouwdheid met de Drentse cultuur historie geeft binding met de streek.

Het paneel van 30 bij 40 waarop de Onkruid verbrandende boer is misschien wel het meest sprekende werk binnen het kleine Drentse oeuvre. In dit schilderij brengt Van Gogh het boerenleven terug tot de essentie. Door deze ene figuur centraal te stellen en in een kaal landschap te plaatsen, benadrukt Van Gogh de eenvoud, hardheid en eenzaamheid van het bestaan en het in verbinding staan met de natuur.
Het schilderij is niet alleen een sleutelstuk binnen het Drentse oeuvre, maar ook binnen het vroege oeuvre van Van Gogh.
Het doek is minstens 20 maal van eigenaar gewisseld maar hangt straks, na 136 jaar aan de bruin gesausde wand van het Drents museum.
D66 is het van harte eens met het beschikbaar stellen van het voorgestelde bedrag door de Provincie!