zaterdag 13 oktober 2018

Wat te doen met energie en het vliegveld?

‘Drenthe verdient D66’. Dat zei lijsttrekker Anry Kleine Deters tijdens de Algemene Regio vergadering die op 13 oktober werd gehouden in  het gerestaureerde ’t Wapen in Assen. ‘Er wordt wel eens gezegd dat Drenthe een rustige provincie is, maar een rusthuis past helemaal niet bij mij’, zo Anry. Kernpunten waarmee D66 de verkiezingen ingaat zijn onder meer mobiliteit, energie en hoe we landbouw en natuur laten samengaan.

Onder leiding van oud-gedeputeerde van Noord-Holland Patrick Poelman bespraken de leden de eerste versie van het verkiezingsprogramma. Zo kwam aan de orde hoe we om moeten gaan met energie, de nieuwe omgevingswet en de aandacht voor jongeren en ouderen. Al tientallen jaren is een strijdpunt bij het vaststellen van het verkiezingsprogramma van D66Drenthe de positie van ‘Groningen Airport Eelde  (GEA) oftewel vliegveld Eelde. De beslissing hierover valt op 15 december als het definitieve concept besproken wordt. Leden kunnen dan via amendementen het programma proberen te veranderen.

Na de pauze stelde de verkiesbare kandidaten zich voor aan de aanwezigen en werden ze ondervraagd door Patrick Poelman. Nadat de Lijst Advies Commissie een advies heeft opgesteld wordt de uiteindelijke volgorde vastgesteld via e-voting. De uitslag komt rond 6 november.